Revor: stroomlijnen e-commerceprocessen
Revor is een Belgische producent van gepersonaliseerde boxsprings en matrassen.
Vraag van de klant: “Wij zoeken een Sana developer om een webapp te bouwen waar onze klanten bedden en matrassen online kunnen bestellen.”
Base2Build was niet de eerste partij die hiervoor werd aangesproken. In het verleden sprongen vorige partijen echter te vlug naar de technische IT-oplossing. Er werden meteen concrete softwarepakketten aangeboden waardoor alles op het technische niveau bleef hangen. Bij Base2Build kiezen we er echter bewust voor om eerst de vraag van de klant grondig te onderzoeken. Een stapje achteruit zetten om een helikopterzicht te krijgen over het bedrijf en de te verwezenlijken strategie. Reculer pour mieux sauter 😉
De analyse: het probleem bleek niet Sana te zijn
Het probleem in kaart brengen:
- In een businessanalyse brengen we de as is en to be in kaart
- Vervolgens bespreken we met elke stakeholder welke problemen zij ervaren en hoe IT hen daarin zou kunnen ondersteunen
- We zitten samen met alle eindgebruikers van de technologie, zowel intern als extern: customer service, productie, boekhouding, marketing, transport, c-level en zelfs de retailers (eindklanten)
Uiteindelijk bleek het probleem niet aan Sana te liggen, maar aan de complexiteit veroorzaakt door het artikelbeheer binnen het ERP-systeem. De producten van Revor zijn zodanig te configureren dat er meer dan 1 miljoen (!!) verschillende mogelijkheden zijn. De echte vraag bleek dus te zijn: Hoe zorgen we ervoor dat iedereen (zowel binnen als buiten het bedrijf) betrokken bij de aan – en verkoop van de Revorproducten vlot zijn/haar job kan doen?
Resultaat: een bijgestuurd bedrijfsproces
We zijn vertrokken van de bestaande technologie in het bedrijf. Enerzijds de CPQ (configure, price and quotation) dat voor de artikelconfiguratie zorgt en anderzijds het AX ERP systeem. We bouwden een stuk software tussen beide systemen om ze volledig geïntegreerd te laten samenwerken. Het revorportaal is één systeem geworden waarop alle gangbare kanalen zoals bol, amazon,… op kunnen worden geplugd.
Door strategisch te werken, konden we samen bedrijfsprocessen bijsturen en tot een ideale oplossing komen die zowel technisch als strategisch past binnen het hele ecosysteem van het bedrijf en dat zorgt voor een transformatie waar Revor nog jarenlang vruchten van zal plukken.
Het eerste deel van het portaal is nu live en verdere stappen staan in een roadmap om verder te ontwikkelen. Op dit moment verzamelen en verwerken we feedback van de medewerkers op basis van één productgroep.
Meerwaarde voor elke gebruiker:
- wegwerken van repetitieve administratieve handelingen intern en extern
- transparantie rond status orders
- volledig digitale en automatisch aangestuurde productie (productie-bomb)
- onderhoud artikelbeheer sterk gedaald
- correcte stockbewegingen in kaart gebracht
- nieuwe data voor beter geïnformeerde beslissingen
- positieve feedback van de verkopers bij de retailers