Creaplan: geen meerwaarde, geen project
Bij Creaplan doen ze merken spreken, aan de hand van professionele beursstanden, interieurinrichting van commerciële ruimtes en displays.
Vraag van de klant: “Kunnen jullie onze drie softwarepakketten met elkaar integreren, met name Teamleader, Rentman en Timechimp?”
De analyse: integratie onderzoeken
De IT-architectuur van Creaplan was geen bewuste strategische keuze, maar het gevolg van acquisitie en fusie met andere bedrijven. De verschillende activiteiten van het bedrijf zijn dus georganiseerd binnen de verschillende softwarepakketten.
Tijdens de businessanalyse hebben we de meerwaarde van een integratie achterhaald en afgetoetst bij de verschillende pakketten. Na een grondige IT-architecturale studie moesten we concluderen dat Creaplan de meerwaarde die ze zochten nooit zouden realiseren met de integratie van de verschillende pakketten. Uiteraard kunnen wij die integratie bouwen, maar uiteindelijk zal het verwachte rendement niet worden behaald.
Uiteindelijk is het project dus niet doorgegaan, maar we blikken terug op een succesvolle samenwerking en een tevreden klant. Het belang van een analyse voor de technische uitvoering wordt hier duidelijk bewezen.
In een ideaal scenario waren we betrokken bij het bedrijf voor de aankoop van de softwarepakketten.